11 Şubat 2017 Cumartesi

İk'cı mısın yoksa personelci misin?

Günümüzde insan kaynakları çok eleştirilmektedir. Gözlemlediğim kadarıyla aslında eleştirilen yapı insan kaynakları ismi taşıyan eski sistem personel departmanı..

Şirketler geçmişte insan kaynaklarından önce personel departmanlarına sahipti. X kuşağı yöneticiler, değişen ve gelişen yeni dünya düzenine ayak uydurmak için İnsan Kaynakları departmanlarını kurdular. Ama eski alışkanlıklar kolay terk edilemezdi. Az sayıda personel eşittir düşük maliyet o da eşittir maksimum verim, iş odaklı yaklaşım vs.. Kağıt üstünde insan kaynakları ama aslında personel departmanı..

İnsan Kaynaklarının yanlış algılanmasına neden olan birçok faktörden bahsedebiliriz.. Ben bu faktörlerden biri olan şirketlerin politikalarını ele alacağım. Siz, misal verelim; şirket olarak personelinizi önemli bir girdi olarak değil de bir maliyet unsuru olarak görüyorsunuz, olaylara insan odaklı değil de iş odaklı yaklaşıyorsunuz.. Kusura bakmayın oluşturduğunuz departman hiçbir zaman insan kaynakları olmamıştır. Eski tip personelcilerin yer aldığı standart ücret bordrolarının, özlük işlerinin takibi vs.. operasyonel işlerin yapıldığı bir departman yaratmışsınız. Adını da yeni dünya düzenine ayak uyduralım diye insan kaynakları koymuşsunuz..

Gerçek İnsan Kaynakları operasyonel işlerle sınırlı kalmaz. Ben operasyonel işleri bir İk'cı olarak robotik işlemler diye tanımlıyorum; onlar bir şekilde belli bir sistemde yapılır. Bir İk'cı için asıl önemli olan stratejilerdir. İşte bu noktada personel yönetiminden farkı ortaya çıkmaktadır.

Gerçek İnsan Kaynakları işverenle çalışan arasında bir uzlaşı makamıdır. İşverenin çıkarlarını gözetirken çalışanın hakkını yemez. Keza çalışanın menfaati için de şirketi zarara uğratmaz.

Gerçek İk'cı çalışana umut olur, güven verir; ona istediği zaman sıkıntısını, problemlerini anlatabildiği bir danışman, rehber olur.

Şirket yöneticileri kendini sorgulamalı; biz insan kaynakları mı kurduk yoksa personel departmanı mı?

Kerim Aksu
İnsan Kaynakları

2 yorum:

  1. Elinize saglik. Cok iyi bir sekilde ifade edilmis. Ancak buni kurumsal sirketlerde de isverenlere anlatmaknlazim. Personel de bunu gercek ik olarak degilnde sanki is verenin kati suretle savunucusu gibi goruyor. Halbuki ik bagimsizlastirilabilse veya o sekildeymis gibi bir olusum yapilsa isveren ve lersonel haklarini ayni anda gozeterek orta yolu bulma yuksek verim ve yuksek motive amaclansa bubsorunlar ortadan kalkacak. Ik yalinan personeller sanki evraklari yapsin kanunu uygulasin tarzinda aliniyor. Ama hic birinde personel memnumiyetini savunu bir durum yok. Ikintarafida seffaf tutabilecek gercekten ik alaninda kariyer yapabilecek gercek ik cilar lazim. Bir iayerinde en onemli ve siradanlasmayan ik cilar lazim

    YanıtlaSil
  2. Sayın meslektaşım,
    Biraz öz eleştiri yapalım bakalım neler çıkacak.Görünen o ki çalışma hayatını muhtemelen hizmet sektöründe geçirmiş ve kendini profesyonel olarak tanımlayan birisiniz. Günümüzde İnsan kaynaklarının yoğun bir şekilde eleştirilmesinin nedenleri yeni nesil İK yöneticilerinin ne yaptıklarını bilmemeleri, somut olarak çalışanlardan uzak olmaları, çalışanların hiç bir sorununa çözüm üretmemeleri, kendisinden başka kimseyi önemsememeleri, gülmek ile kişnemek arasındaki bağırtıları, her şeyi prosedürden ibaret zannederek sadece prosedürler yayınlayan ve şemalar ile hayatını geçirmeye çalışan İK ve şirket yönetimlerinden kaynaklanmaktadır. İş ilanlarına baktığınızda İK cıların her kademede sürekli iş arayışında olduklarını göreceksiniz, bu arada kendini profesyonel olarak gören İK cılar, verdikleri ilanların aylarca yayınladığından ve gelen yüzlerce başvurulardan bi haberdirler. Madem profesyoneliz peki neden şirketlerimiz verdiğimiz ilanlar pozisyonlar doldurulmasına rağmen yayınlanmaya devam eder? İK cıların en önemli görevi değilmi dir, iç müşterilerin memnuniyeti. Bu arada sizin operasyonel işlemlerin çok basit bir şekilde yapılabileceği görüşünüz de, hiç operasyonel süreçleri tecrübe etmediğinizi gösteriyor, operasyonel süreçlerdeki yasal riksleri araştırmanızı öneririm.Burada sorun personelciler ile ik cıların oryantasyonudur. bu her iki kesimin birleşememesi ve ayrıştırılamaması dır. Çalışanlara umut olmasını beklediğiniz İK cılar ceplerinden çalışanlara para mı dağıtacaklar, nasıl bir umuttan bahsediyorsunuz. Şirketler İK cı yerine yetenek yöneticisi çalıştırmalı ve yetenek yönetim sistemi kurmalıdır.

    YanıtlaSil